Kto za co odpowiada w formule FCA?
Skrót FCA należy rozumieć następująco: Free Carier (…named place) – dostarczone przewoźnikowi (w oznaczone miejsce). Formuła ta ma zastosowanie przy każdym rodzaju transportu. Sprzedający dostarcza towar przewoźnikowi lub spedytorowi kupującego, w odpowiednie i ustalone miejsce.
W tym przypadku możesz się spotkać z 2 różnymi sytuacjami.
Sytuacja 1.
Towar zostaje wydany z miejsca wytwarzania, np. z zakładu lub z magazynu sprzedającego – w takim przypadku dostawa jest uznawana za wykonaną, a sprzedający ma obowiązek załadować towar na środek transportu podstawiony przez przewoźnika wyznaczonego przez kupującego.
Sytuacja 2.
Towar zostaje przekazany w innym miejscu niż zakład, np. na terminalu przewoźnika – w takim przypadku dostawa jest zrealizowana, gdy towar zostanie przekazany przewoźnikowi na środku transportu sprzedającego. Tu wyładunek nie należy do obowiązków sprzedającego. Należy do obowiązku przewoźnika.
Sprzedający odpowiada za:
- dostarczenie i przekazanie towaru przewoźnikowi lub spedytorowi kupującego,
- powiadomienie kupującego o dostarczeniu i przekazaniu towaru przewoźnikowi,
- opakowanie i znakowanie towaru wymagane do przewozu,
- dokonanie odprawy celnej,
- pokrycie kosztów:
- dostarczenia towaru do przewoźnika,
- oficjalnych opłat związanych z eksportem.
Uwaga!
Sprzedający ponosi ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru do momentu dostarczenia go do przewoźnika wyznaczonego przez kupującego.
Kupujący odpowiada za:
- zawiadomienie sprzedającego o terminie i miejscu dostarczenia towaru,
- wyładunek towaru ze środka transportu w terminalu przewoźnika,
- pokrycie kosztów:
- wyładunku towaru dostarczonego do terminalu przewoźnika,
- wszystkich związanych z towarem, od momentu przekazania go do dyspozycji przewoźnikowi,
- cła i podatku oraz opłat formalnych związanych z importem,
- frachtu, wynikające z umowy przewozu.
W formule FCA importer posiada upoważnienie transportowe (prawo i obowiązek zorganizowania transportu towaru będącego przedmiotem kontraktu kupna – sprzedaży i uzgodnionych w kontrakcie warunków) na całej trasie dostawy.
Gdzie i na jakich zasadach stosować formułę CPT?
Skrót CPT oznacza: Carriage paid to… (a named place of destiantion) – przewoźne opłacone do… (oznaczone miejsce przeznaczenia).
Formuła ta ma zastosowanie dla każdego rodzaju transportu, z kombinowanym włącznie.
Sprzedający odpowiada za: |
Kupujący odpowiada za: |
zawarcie umowy o przewóz towaru w określonym terminie i do określonego miejsca przeznaczenia | określenie zakresu ryzyka, od którego towar ma być ubezpieczony (jeśli tego nie zrobi sprzedający ma obowiązek ubezpieczyć towar w zakresie minimalnego pokrycia ryzyka) |
powiadomienie kupującego o dostarczeniu towaru przewoźnikowi | zawiadomienie sprzedającego o miejscu i terminie dostarczenia towaru |
ubezpieczenie towaru na rzecz kupującego | wskazanie sprzedającemu firmy ubezpieczeniowej |
opakowanie i znakowanie niezbędne do przewozu | pokrycie kosztów: formalności celnych w tranzycie i imporcie, opłat celnych, podatków |
pokrycie kosztów: przewoźnego do określonego punktu przeznaczenia, eksportowych formalności celnych, frachtu, rozładunku ze środka transportu w miejscu przeznaczenia |
Uwaga!
Sprzedający ponosi ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru do momentu dostarczenia go do przewoźnika wyznaczonego przez kupującego. Jeśli jest kilku przewoźników obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru pierwszemu z nich.
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru oraz dodatkowe koszty powstałe po załadowaniu towaru lub przekazaniu go przewoźnikowi obciążają kupującego.
Jak sprzedający i kupujący dzielą się ryzykiem w formule CIP?
Skrót CIP powinieneś rozumieć jako: Carriage and Insurance paid to… (a named place of destination) – przewoźne i ubezpieczenie opłacone do… (oznaczone miejsce przeznaczenia)
Formuła obowiązuje dla wszystkich rodzajów transportu, w tym kombinowanych. Jest podobna do CPT. Podobieństwo dotyczy: obowiązków sprzedającego, z tym że w CIP ponosi on dodatkowo obowiązek zawarcia umowy ubezpieczeniowej oraz poniesienia kosztów z tym związanych.
Sprzedający odpowiada za:
- zawarcie umowy o przewóz towaru w określonym terminie i do określonego miejsca przeznaczenia (jeśli jest kilku przewoźników obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru pierwszemu z nich),
- powiadomienie kupującego o dostarczeniu towaru przewoźnikowi,
- ubezpieczenie towaru (standardowo: Umowa ubezpieczenia powinna być zawarta na sumę równą cenie uzgodnionej w kontrakcie +10%, o ile umowa między stronami nie przewiduje innego zapisu),
- opakowanie i znakowanie niezbędne do przewozu,
- pokrycie kosztów:
- przewoźnego do określonego punktu przeznaczenia,
- ubezpieczenia,
- eksportowych formalności celnych, podatku i cła,
- frachtu,
- rozładunku ze środka transportu w miejscu przeznaczenia, o ile nie zostały zawarte w kosztach frachtu.
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru przechodzi w momencie, gdy towar został dostarczony i powierzony przewoźnikowi w wyznaczonym terminie (jeżeli występuje kilku przewoźników, to pierwszemu przewoźnikowi).
Kupujący odpowiada za:
- zawiadomienie sprzedającego o miejscu i terminie dostarczenia towaru,
- określenie zakresu ryzyka, od którego towar ma być ubezpieczony (jeśli tego nie zrobi sprzedający ma obowiązek ubezpieczyć towar w zakresie minimalnego pokrycia ryzyka),
- wskazanie sprzedającemu firmy ubezpieczeniowej,
- pokrycie kosztów:
- formalności celnych w tranzycie i imporcie,
- opłat celnych, podatków,
- wszystkich związanych z towarem od chwili dostarczenia go na statek, a które nie są zawarte we frachcie.
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru oraz dodatkowe koszty powstałe po załadowaniu towaru lub przekazaniu go przewoźnikowi obciążają kupującego.