Niektórzy twierdzą, że systemy CRM są przeznaczone jedynie dla dużych firm. Nie jest to prawda! Program do zarządzania relacjami z klientem, który zautomatyzuje marketing, przyda się też w mniejszym (nawet jednoosobowym) przedsiębiorstwie. Kluczowy jest tylko odpowiedni wybór. Jak to zrobić – specjaliści z firmy edrone radzą.
Czy mała firma potrzebuje systemu CRM?
O ile systemy CRM pomogą dużej firmy w zautomatyzowaniu działań i oszczędzeniu kosztów, tak w przypadku małej firmy – pozwolą jej się prężniej rozwijać. Początkujący przedsiębiorcy doskonale wiedzą, jak dużo obowiązków mają na swojej głowie. System CRM może wyręczyć ich w wielu czynnościach. Program sam będzie zarządzał relacjami z klientem, tworzył bazy danych i analizował możliwości rozwoju.
Problem pojawia się jednak przy wdrożeniu. Mała firma nie potrzebuje dużego i rozbudowanego systemu, który najczęściej kosztuje krocie. To nie wszystko. Zbyt rozbudowany i mało intuicyjny system może nie tylko średnio działać, ale nawet utrudnić i pogorszyć relacje z klientami. Wybór jest bardzo ważny. Na co zatem zwrócić uwagę?
Postaw na prostotę
Nie szukajmy systemu, który posiada milion funkcji, tylko takiego, którego funkcje możemy w pełni wykorzystać. Zbyt skomplikowany i bardzo rozbudowany program może tylko utrudnić pracę. Mali przedsiębiorcy nie powinni tracić czasu na wielogodzinne szkolenia. W końcu system CRM ma ułatwić życie, a nie je utrudnić.
Tym bardziej, że nie każdy musi być informatykiem. Warto postawić na prostotę i intuicyjność. Jeśli polubisz swój system CRM, na pewno chętniej będziesz z niego korzystał. To samo tyczy się Twoich pracowników, którym zaoszczędzisz nerwów. Dodatkowo, skomplikowany system oznacza konieczność przeszkolenia kadry, a to wiąże się z dużymi kosztami
Mobilność jest ważna
Jako początkujący przedsiębiorca, na pewno masz masę rzeczy na głowie. Wiąże się to z licznymi podróżami. Z tego powodu warto zadbać o mobilność! System CRM dla małej firmy powinien działać online! W ten sposób Ty i Twoi pracownicy będą mogli pracować w terenie.
Tutaj dochodzi jeszcze jednak kwestia. Małe firmy coraz częściej rezygnują z własnej (stacjonarnej) siedziby i stawiają na pracę zdalną, z domu. Jeśli Twoja firma też tak działa, mobilny system internetowy będzie strzałem w dziesiątkę.
Gotowe rozwiązania są o wiele tańsze!
Jeśli jesteś właścicielem małej firmy, każdy grosz jest dla Ciebie ważny. To zrozumiałe! Na początek nie warto inwestować w drogie systemy CRM, których i tak w pełni nie wykorzystasz… ani Ty, ani Twoi pracownicy.
Przygodę z systemami CRM warto więc rozpocząć od mniej funkcjonalnych, gotowych rozwiązań, które na pewno okażą się pomocne, a przy tym – o wiele tańsze od autorskich programów, projektowanych od początku. Kolejnym plusem takiego rozwiązania jest to, że wdrożenie trwa o wiele krócej. Czasem wystarczy tylko kilka chwil! Oprogramowanie CRM dostarczane w tym modelu może być sprzedawane zarówno w modelu licencji jednorazowej, jak i abonamentu, który często okazuje się wygodnym i tanim rozwiązaniem. Dodatkowo takie systemy są często aktualizowane i wspierane przez twórców. Z perspektywy małych firm ten model wydaje się najbardziej odpowiedni w większości przypadków.
Jedno z gotowych rozwiązań przedstawia firma edrone. To pierwszy system CRM dla branży e-commerce. Płatność opiera się na miesięcznym abonamencie, a to klient sam wybiera jego wysokość. Cena zależy głównie od funkcjonalności systemu. To wyjątkowo proste. CRM edrone może działać już od pierwszego dnia po założeniu konta.