Dlaczego i kiedy wdrażamy nowy produkt? W systemie gospodarki rynkowej nabywca ma możliwość wyboru. Przedsiębiorca oraz projektant muszą zdawać sobie sprawę dla kogo i do zaspokojenia jakich potrzeb opracowują nowy produkt.
Konieczne staje się adresowanie projektu do możliwie ściśle określonego nabywcy i nadawanie produktom cech stosownych do tych wymagań. Badanie potrzeb klienta nie jest czysto poznawczym procesem. Celem jest zaprojektowanie i wyprodukowanie wyrobu (lub usługi), który odniesie sukces na rynku.
W obecnej sytuacji rynkowej można to osiągnąć dzięki umiejętności odkrycia i zaspokojenia faktycznych potrzeb konsumenta. Właściwie skonstruowana oferta produktowa i odpowiednie obsłużenie klienta przekładają się na osiąganie przewagi konkurencyjnej i na zysk firmy.
Faza wstępna projektu, nazywana fazą definicji lub identyfikacji, to cały pakiet zagadnień i procedur, które muszą przejść proces analizy i w formie przejrzystego raportu są zaprezentowane zarządowi firmy, który podejmuje strategiczną decyzję przyjęcia lub odrzucenia projektu.
Charakterystyczne procesy dla tej fazy są następujące:
- zbieranie danych z rynku konsumenta;
- informacje o działaniach konkurencji;
- określanie potrzeb klienta i rynku;
- wyznaczanie: celów strategicznych i pośrednich, podstaw ekonomicznych wykonalności projektu, udziałowców, poziomu ryzyka, strategii, potencjalnego zespołu;
- szacowanie zasobów;
- identyfikacja ryzyka;
- identyfikacja innych rozwiązań;
- przedstawienie oferty;
- uzyskanie zgody na realizację następnej fazy.
Start projektu jest drugą fazą cyklu życia projektu wdrażania nowego wyrobu. Zaplanowanie przebiegu projektu to najtrudniejszy etap w cyklu życia projektu. Dobry plan i kompetentny zespół gwarantują sukces. Jest to faza dla której należy poświęcić jak najwięcej czasu, wiedzy i intelektu.
Główne zadania realizowane w fazie planowania przedstawiają się następująco:
- powołanie zespołu projektowego,
- przeprowadzenie analiz,
- określenie: warunków technicznych dla produktów końcowych, parametrów jakości, zasobów ludzkich, materiałowych i sprzętowych, metod działań,
- wyznaczenie: ogólnego harmonogramu działań i wstępnych harmonogramów szczegółowych, plan realizacji budżetu i wydatków, procedur komunikacji, planu jakości, oszacowanie ryzyka dla każdego etapu realizacji,
- prezentacja harmonogramu projektu dla kierownictwa i zarządu firmy
- zatwierdzenie terminów realizacji projektu
Istotnym elementem tej fazy jest przekazanie informacji załodze o planie wdrożenia nowego wyrobu, wskazanie osób odpowiedzialnych za jego wdrożenie oraz głównych terminów realizacji poszczególnych etapów.