Łożyska stożkowe pozwalają ograniczyć zużywanie się podzespołów urządzeń oraz pojazdów, poprzez zmniejszenie tarcia powstającego podczas pracy ruchomych elementów. Konstrukcja łożyska jest tak opracowana, aby mogła minimalizować wpływ temperatury na pracę całego układu oraz zapobiegać ścieraniu się warstw metalu na stykających się ze sobą częściach. Można je znaleźć zarówno w elementach silników spalinowych, jak i w ramionach dźwigów czy nawet w kółkach, na których poruszają się przesuwne drzwi garażowe. Czym jeszcze charakteryzują się łożyska stożkowe?
Łożysko stożkowe — co to jest?
Łożysko stożkowe to specyficzny rodzaj łożyska tocznego, który jest zaprojektowany do przenoszenia zarówno obciążeń osiowych, jak i promieniowych. Jego budowa składa się z dwóch pierścieni — zewnętrznego i wewnętrznego oraz zestawu rolek w kształcie stożka. Dzięki swojemu kształtowi łożyska stożkowe są w stanie przenosić obciążenia prostopadłe do osi obrotu i wzdłuż tejże osi. Aplikacje te charakteryzują się jeszcze możliwością regulacji napięcia wstępnego, co pozwala na optymalizację jego działania w różnych warunkach. Łożyska stożkowe są często używane w przemyśle motoryzacyjnym, maszynach rolniczych, kolejnictwie oraz w wielu innych aplikacjach, gdzie potrzebne jest przenoszenie kombinacji obciążeń osiowych i promieniowych.
Dlaczego dopasowanie łożyskowania ma istotne znaczenie?
Niezależnie do tego, jaki rodzaj łożyska się wykorzystuje, wszystkie mają podobną budowę. Każde łożysko ma dwa podstawowe elementy w postaci dwóch pierścieni. Zewnętrzny osadzany jest przy pomocy pasowania w specjalnie przygotowanej obudowie, która połączona jest z elementem nieruchomym maszyny albo urządzenia. Z kolei pierścień wewnętrzny jest pasowany na obracający się wałek. W łożyskach o budowie tradycyjnej w przestrzeni między pierścieniami znajdują się elementy toczne. Obracają się one poruszając się po swoich bieżniach czyli wewnętrznej części pierścienia zewnętrznego oraz zewnętrznej części pierścienia wewnętrznego.
Elementy, które się obracają muszą zostać pokryte środkiem smarnym, aby możliwe było zmniejszenie tarcia i lepsze odprowadzanie ciepła. Powierzchnia pomiędzy pierścieniami jest z reguły dodatkowo uszczelniana, co zapobiega wydostawaniu się smaru. Łożyska toczne różnią się od siebie zastosowanym rodzajem elementów tocznych. Wykorzystuje się w nich baryłki, kulki, wałki, igiełki i stożki. Każdy z tych elementów posiada inne właściwości i parametry techniczne. Elementy toczne montuje się w specjalnym koszyku, który zachowuje pomiędzy nimi optymalne odległości i pomaga zapewnić odpowiedni kąt.