Przejdź do treści

Jak efektywnie wykorzystywać hashtagi? Krótki przewodnik po narzędziach

  • przez

Hashtagi kojarzą się przede wszystkim z mediami społecznościowymi i na początku nie były wykorzystywane w marketingu. Obecnie wiele marek stosuje je po to, by nawiązywać interakcje z odbiorcami i badać wyniki prowadzonych kampanii reklamowych. Jak używać tych znaczników, aby na tym zyskać? Co warto o tym wiedzieć?

Hashtagi – czym są i skąd się wzięły?

Znaczniki w formie symbolu # pojawiły się na Twitterze, gdzie służyły do łatwego odnajdywania treści interesujących użytkownika. Po wpisaniu do wyszukiwarki słowa poprzedzonego hashtagiem można przeglądać wszystkie wpisy, które inni internauci oznaczyli właśnie w taki sposób.

Hashtagi są również nieodłączną częścią Instagrama. Wiele zdjęć czy filmów prezentowanych na tej platformie nie ma podpisów w formie opisu tekstowego, a zamiast tego pojawia się pod nimi lista hashtagów. Dzięki temu treści mogą dotrzeć do użytkowników, którzy są zainteresowani daną tematyką.

Co ważne, nie są to oznaczenia narzucone odgórnie lub ustalane przez algorytmy. Tworzą je sami internauci, a ich popularność zależy od zaangażowania użytkowników. Jest to więc szerokie pole do działania – w tworzeniu hashtagów praktycznie nie ma żadnych ograniczeń.

Na Instagramie i Twitterze można skorzystać z generatorów takich znaczników. Pełnią one jednak raczej funkcję podpowiedzi niż narzędzia, które zastępuje własną inwencję. Najczęściej podpowiadają one po prostu hasła o podobnej tematyce.

Jak marki korzystają z hashtagów?

Hashtagi są narzędziem, które nie umknęło uwagi marek reklamujących się w sieci. Ich potencjał jest bardzo duży, dlatego marketingowcy starają się wykorzystać go w działaniach promocyjnych. Najczęściej przejawiają się one w wymyśleniu i promowaniu własnego hashtagu, którzy internauci wykorzystują, publikując treści.

Przykładem może być firma Redbull, która zaproponowała hashtag #PutACanonIt i zachęcała użytkowników do oznaczania nim zdjęć przedstawiających puszkę tego popularnego napoju w nietypowej aranżacji. Internauci szybko podchwycili ten pomysł, dobrze się bawiąc i jednocześnie napędzając kampanię marketingową marki.

Więcej na temat umiejętnego wykorzystywania hashtagów przeczytasz tutaj: https://fabrykamarketingu.pl/.

Jak wykorzystać # w marketingu?

Hashtagi mogą pomóc w prowadzeniu działań marketingowych, ale pozwalają także na mierzenie ich efektów. Na rynku jest dostępnych wiele płatnych narzędzi, które umożliwiają monitorowanie popularności marki w mediach społecznościowych i nie tylko.

Dzięki takim programom można sprawdzić:

  • ile razy Twój hashtag został użyty,
  • jaki zasięg wygenerowały wzmianki z użyciem Twojego hashtagu,
  • z jakiego źródła pochodzą te wzmianki,
  • liczbę interakcji użytkowników.

Jeśli więc planujesz używać # w działaniach marketingowych warto skorzystać z takich narzędzi, by wiedzieć, czy kampania przynosi zamierzone efekty. Hashtagi mają ogromny potencjał, jednak aby go wykorzystać, trzeba robić to w sposób przemyślany. Najlepiej sprawdzają się do tego media społecznościowe, ponieważ to właśnie one stanowią naturalne środowisko, w którym używa się takich znaczników i są one do tego przystosowane.