Przejdź do treści

Jak wygląda model babki piaskowej i po co go stosować w logistyce?

  • przez

Dzięki modelowi babki piaskowej możesz usprawnić nie tylko obszary logistyczne, lecz również samą organizację Twojej firmy. Rozwiązanie to bazuje na 5 elementarnych kryteriach doskonalenia procesu, które ilustruje poniższy rysunek.

Rys. 1. Model babki piaskowej.

Model babki piaskowej został opracowany na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez Manufacturing Futures Project.

Jak wykorzystać model babki piaskowej do poprawy procesów logistycznych?

Oto 5 kroków, które powinieneś wykonać, aby poprawić procesy logistyczne w Twojej firmie w oparciu o model babki piaskowej.

Krok 1. Zapewnij jakość.

Podstawowym celem menedżera do spraw logistyki i podległego mu zespołu powinno być, zapewnienie jakości realizowanych procesów, rozumianej jako standard i stabilność. Zadbaj, aby każdy proces posiadał swoją specyfikację. Dzięki temu będziesz mógł porównywać stan aktualny ze wzorcem i w ten sposób ustalać osiągnięty stopień doskonałości. Gdy już poziom jakości będzie akceptowalny, zwróć uwagę na drugie kryterium: niezawodność.

Krok 2. Popracuj nad niezawodnością.

Przez niezawodność powinieneś rozumieć w tym wypadku:

  • zapobieganie wszelkiego rodzaju zakłóceniom,
  • posiadanie niezawodnych technologii oraz
  • planowanie procesów produkcji i logistyki oraz procesów biznesowych.

Zapewniając niezawodność realizowanym procesom, gwarantujesz im poprawne funkcjonowanie przez wymagany czas i w określonych warunkach. Pamiętaj jednak, że koncentrując się na niezawodności nadal powinieneś pracować nad jakością.

Gdy osiągniesz akceptowalny poziom niezawodności i jakości możesz zająć się kolejnym kryterium – szybkością procesu.

Krok 3. Zwiększ szybkość procesu.

Na tym etapie Twoje działania powinny się koncentrować na:

  • skróceniu czasu realizacji procesów,
  • przyspieszeniu szybkości przepływu informacji i materiałów,
  • zapewnieniu szybkiej reakcji na bodźce zewnętrzne, np. na popyt i podaż.

Dzięki sprawnemu przepływowi danych oraz zwiększonej szybkości realizacji zadań zyskasz wewnętrzny ład w podległych Ci obszarach, a także zadowolenie współpracujących firm.

Krok 4. Popraw elastyczność procesów.

Gdy już zaspokoisz wymagania opisane w pierwszych 3 krokach, możesz skupić się na poprawie elastyczności procesu, rozumianej jako możliwość jego adaptacji do zmian wewnętrznych oraz wynikających z otoczenia.

Dzięki poprawie elastyczności procesów łatwiej:

  • sprostasz specyficznym wymaganiom klientów,
  • dostosujesz wytwarzaną produkcję do zmiennego popytu,
  • poradzisz sobie z błędami, których źródłem mogą być, np. podwykonawcy.

Pamiętaj, że elastyczność procesu wymaga także posiadania elastycznych zasobów. A najważniejszym z nich są pracownicy Twojej firmy, ponieważ to od nich zależy możliwość wprowadzenia zmian i ich efektywność.

Krok 5. Zredukuj koszty.

Z badań British Institute of Management wynika, że koszty robocizny stanowią z reguły tylko około 20% kosztów całkowitych, a zatem problem tkwi w kosztach innych procesów, np. okołowytwórczych, w tym logistycznych czy biznesowych. Jak możesz zredukować wydatki w tych obszarach?

Oto 5 wariantów rozwiązań, które możesz zastosować.

  1. Redukcja zapasów.
  2.  Zmniejszenie kosztów obsługi zwrotów.
  3. Długoterminowa współpraca i zintegrowanie systemów logistycznych.
  4. Ograniczenie marnotrawstwa i przestrzeni.
  5. Standaryzacja części procesów.

Zaprezentowaną procedurę doskonalenia procesów powinieneś traktować całościowo, a nie selektywnie.