Współczesny rynek wymusza na wszystkich swoich uczestnikach współdziałanie. W praktyce jest z tym już jednak bardzo różnie. Firmy często są podejrzliwe i nie obdarzają swoich partnerów zaufaniem. Współczesne koncepcje zarządzania relacjami z partnerami handlowymi w łańcuchu dostaw wymagają zaś fundamentalnego zawierzenia innym. Jednym ze znanych podejść, bazujących na tej zasadzie, jest CPFR.
Koncepcja CPFR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment) to wspólne praktyki biznesowe w planowaniu, prognozowaniu i uzupełnianiu zapasów. Koncepcja ta zakłada, że partnerzy w łańcuchu dostaw „widzą” i znają wielkości swojego popytu, tworzą wspólne prognozy przyszłego popytu oraz prowadzą wspólne działania promocyjne.
Współpraca odbywa się poprzez systematyczny proces informacji i dzielenia się wiedzą. W efekcie dostępność produktu na rynku jest zwiększona przy jednoczesnej redukcji kosztów związanych z zapasami, transportem itp.
Po pierwsze współpraca!
Proces CPFR instytucjonalizuje kontakty biznesowe między firmami. Wymaga od partnerskich przedsiębiorstw ścisłej współpracy. Jej wdrożenie łączy się z koniecznością implementacji nowoczesnych rozwiązań technologicznych dla efektywności kooperacji partnerów gospodarczych.
Rozwiązanie to rozwinęło się na bazie ECR, ale wykracza poza obszar implementacji systemu wewnętrznego w jednej firmie. CPFR wykorzystuje istniejące w firmach wsparcie informatyczne w obszarach:
- magazynowania (WMS),
- prognozowania (APS),
- zarządzania zasobami w firmie (ERP)
- oraz planowania potrzeb materiałowych (MRP).
Uwaga! Podstawowym założeniem CPFR jest konieczność utrzymania stosunków handlowych między partnerami biznesowymi na minimum tym samym poziomie. Nie mogą się one pogorszyć w przyszłości.
Najważniejsze zadania związane z CPFR to:
- Otwarcie i udostępnienie partnerom wybranych tajników funkcjonowania firmy, które dzięki dzieleniu się informacjami poprawią jej funkcjonowanie (minimum to prognozowanie, planowanie sprzedaży, poziom zapasów).
- Stworzenie elektronicznego rynku dostępnego dla wszystkich zainteresowanych w łańcuchu dostaw.
- Stworzenie „powszechnie dostępnego” (w ramach łańcucha dostaw) zaplecza IT wspomagającego funkcje:
-
- zakupów i sprzedaży,
- prognozowania,
- planowania i uzupełniania zapasów.
Zalety CPFR
Integrowanie działań w łańcuchu dostaw będzie wpływało na całe środowisko biznesowe tego łańcucha, ponieważ przyczynia się do:
- szybszego rozwoju sprzedaży,
- szybszego dostarczania produktów klientom,
- rozszerzenia geograficznego zasięgu sprzedaży,
- zwiększenia sprawności i skuteczności działań,
- dostosowywania produktów i usług,
- lepszego wykorzystania informacji w bardziej elastycznych strukturach i modelach funkcjonowania przedsiębiorstw.
Partnerskie relacje z partnerami biznesowymi:
- ułatwiają pogłębienie współpracy poprzez współzależność systemów i procesów,
- uelastyczniają współpracę,
- redukują poziom zapasów średnio utrzymywanych w magazynie oraz zapasów zabezpieczających,
- redukują koszty składowania i zamrożonego w zapas kapitału,
- zmniejszają „starzenie się” magazynowanego zapasu,
- zwiększają efektywność przygotowywanych wspólnie promocji,
- zwiększają sprzedaż związaną z poprawą obsługi klienta,
- zdecydowanie zwiększają dokładność tworzonych prognoz,
- poprawiają również wykorzystanie mocy promocyjnych.
CPFR umożliwia przedsiębiorstwom działającym w łańcuchu dostaw zdolność do selekcjonowania rozbieżności, na przykład pomiędzy prognozami. Zidentyfikowanie różnic jest wstępnym działaniem w celu poprawy funkcjonowania logistyki między firmami.
Ograniczenia w CPFR:
- Najważniejsze ograniczenie to brak zaufania, relacje współpracujących ze sobą firm są nierzadko wrogie.
- Brak wymiany rzetelnych informacji.
- Trudne na początku procesu integracji do oszacowania koszty i ko