Najbardziej popularną formą rejestrowania sprzedaży motocykla jest umowa kupna sprzedaży motocykla. Reguluje ją Kodeks cywilny, a więc forma umowy powinna zawierać podstawowe dla niej elementy, które będą odróżniały ją od innych umów cywilnoprawnych.
Tutaj możesz pobrać darmowy wzór umowy kupna sprzedaży motocykla/skutera w wersji pdf i docx!
Wzór umowa kupna sprzedaży motocykla pdf – formularz przeznaczony do wydrukowania i ręcznego wypełnienia w formacie pdf
Umowa kupna sprzedaży motoru wzór: wersja edytowalna doc (word) – edytowalny formularz w formacie doc
Istota i przedmiot umowy kupna sprzedaży skutera
Umowa kupna sprzedaży motoru jest zobowiązaniem sprzedawcy do przeniesienia na kupującego własności rzeczy i jej wydania oraz jednoczesne zobowiązanie się kupującego do odebrania rzeczy i zapłacenia sprzedawcy ustalonej ceny. W przypadku motocykla będzie to umowa kupna sprzedaży.
Jakie dane powinny znajdować się na umowie?
Umowa kupna sprzedaży skutera powinna zawierać następujące elementy:
- miejsce i datę zawarcia umowy – data jest bardzo ważna, ponieważ ma wpływ na termin rejestracji motocykla i okres ubezpieczenia;
- strony umowy – dokładne dane Sprzedającego oraz Kupującego pozwalające na ich jednoznaczną identyfikację;
- precyzyjny opis przedmiotu transakcji, a więc:
- markę/model motocykla,
- rok produkcji motocykla,
- numer podwozia,
- numer silnika,
- numer rejestracyjny,
- aktualny przebieg motocykla,
- kolor motocykla,
- cenę sprzedaży motocykla podaną w formie wartościowej oraz słownie;
- oświadczenie Kupującego o znajomości stanu technicznego motocykla;
- informację o tym, kiedy motocykl zostanie przekazany Kupującemu;
- określenie, która ze stron ponosi koszty związane z zawarciem umowy;
- podpisy kupującego i sprzedającego.
Strony mogą dodać do umowy uwagi lub zapisy umowne według indywidualnych ustaleń tak, by nie naruszały przepisów Kodeksu cywilnego i były korzystne dla obu stron.
Umowa kupna sprzedaży skutera / motoru jest bardzo ważnym dokumentem. Musimy więc traktować treść umowy bardzo poważnie zwracając uwagę na szczegóły, które w przyszłości mogą być przydatne. Oczywiście treść umowy może być skonstruowana w różny sposób ale najważniejsze aby zawierała wymagane informacje ( patrz wyżej). Ważne tylko aby zawierała najpotrzebniejsze informacje (patrz: podpunkt wyżej). Najprostszym sposobem unikania błędów jest korzystanie z ogólnodostępnych wzorów. Na końcu należy pamiętać o podpisach obu stron umowy.