Z jakich etapów składają się warsztaty 5S? Zasady 5S to doskonały i tani sposób, który pozwoli Ci zapewnić porządek na stanowiskach roboczych w Twoim dziale. Będzie tak pod warunkiem że, właściwie wdrożysz to narzędzie.
Oczywiście możesz rozdać swoim pracownikom karteczki i powiedzieć: od dziś macie organizować swoje stanowiska pracy według spisanych tu zasad.
Zasady 5S:
1S – selekcja – seiri (sort)
2S – systematyka – seiton (set in order)
3S – sprzątanie – seiso (sweep, sine)
4S – standaryzacja – seiketsu (standardize)
5S – samodyscyplina – shitsuke – (sustain)
Jednak nic tą drogą nie osiągniesz poza irytacją pracowników. Trzeba im pokazać, jak powyższe zasady zastosować w praktyce i temu właśnie mają służyć specjalne warsztaty 5S.
Oto 5 etapów warsztatów 5S:
- Podział przedmiotów na stanowisku roboczym na potrzebne i zbędne.
- Oznaczanie rzeczy niepotrzebnych.
- Sprzątanie i czyszczenie.
- Stworzenie systemu składowania narzędzi.
- Przeprowadzenie auditu 5S.
Jak podzielić przedmioty na stanowisku roboczym?
Najpierw Twoi pracownicy powinni podzielić znajdujące się w ich miejscu pracy rzeczy na potrzebne i niepotrzebne. Przedmioty zbędne, nienadające się do użytku należy usunąć. Narzędzia zepsute trzeba oznaczyć kartą zgłoszenia narzędzia do naprawy lub regeneracji .
Następnie rzeczy potrzebne, czyli te, których operator używa stale z częstotliwością nie mniejszą niż 1 raz na miesiąc dzieli się na 3 grupy:
- stosowane codziennie,
- stosowane raz na tydzień,
- stosowane raz na miesiąc.
Rzeczy potrzebne, ale używane rzadziej należy opisać czerwoną etykietą i odnieść do magazynu, który w tym celu został wcześniej wyznaczony.
Dopilnuj, aby podczas selekcji Twoi operatorzy spisywali faktyczny stan narzędzi i wyposażenia na swoim stanowisku. Niech notują, czego im brakuje, co jeszcze jest potrzebne do efektywnej pracy.
A dalsze kroki?
Jeśli chcesz wiedzieć:
- jak rozmieścić narzędzia w gnieździe,
- co zrobić, aby sprzątanie i czyszczenie stanowiska roboczego przebiegało sprawnie,
- jak stworzyć system składowania narzędzi,
- kto powinien przeprowadzać audit 5S,