Czy to możliwe, abyś produkując masowo, mógł zaspokajać indywidualne potrzeby różnych klientów? Wymagałoby to od Ciebie różnicowania wytwarzanych produktów w skali masowej! Niemożliwe? A jednak… Czy słyszałeś o Mass Customization?
Mass Customization to strategia biznesowa, w wyniku której możesz masową produkcję/ realizowaną usługę spersonalizować i dopasować do potrzeb indywidualnego klienta. Łączy w sobie najlepsze elementy produkcji rzemieślniczej, taniej produkcji masowej oraz produkcji wariantowej!
Dzięki Mass Customization Twoja firma może uzyskać bądź zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną na rynku. Strategia ta wymaga jednak gospodarowania i administrowania ogromną ilością danych na temat potrzeb i indywidualnych cech odbiorców. A zatem potrzebne Ci będzie odpowiednie narzędzie: nowoczesne techniki bazodanowe.
Pamiętaj jednak, że masowa produkcja trafia do szerokiego grona klientów, którzy zaakceptują tylko standardową cenę produktu, nawet jeśli wyrób będzie ściśle dopasowany do ich indywidualnych potrzeb.
Relatywnie niską cenę produktu indywidualnego, wytwarzanego masowo utrzymasz, dążąc do optymalizacji kosztów podczas sprzedaży i operacji logistycznych oraz dbając o efektywność podczas realizacji produktu.
Wymagania wobec procesów logistycznych a Mass Customization
- Twój łańcuch dostaw musi być sprawny, efektywny i elastyczny – tylko wtedy będziesz mógł poprawnie reagować na zmienne potrzeby klientów.
- Zadbaj o wirtualną wymianę danych pomiędzy poszczególnymi ogniwami łańcucha dostaw (system typu CRM, bazy danych o klientach).
- Typ współpracy pomiędzy wytwórcą wyrobu finalnego a dostawcami modułów i podzespołów trzeba dostosować do zróżnicowanych potrzeb klienta.
- Dominującymi procesami w działalności Twojej firmy powinny stać się kontakt z klientem, w celu ustalenia parametrów produktów lub wymagań odnośnie do realizowanej usługi oraz proces realizacji, w którym wytwarzane są niepowtarzalny produkt lub usługa.
Kto stosuje strategię Mass Customization?
Przykład 1
Strategią Mass Customization mogą pochwalić się wytwórcy mebli, stosujący produkcję modułową. Ich klient sam dobiera kolor, materiał i moduły sprzętu, tak aby pasowały do zagospodarowywanego wnętrza. Dzięki takiemu rozwiązaniu końcowe produkty nabierają indywidualnych cech i stają się niepowtarzalnymi dla odbiorcy.
Przykład 2
Zakup samochodu w salonach dilerów to również przykład Mass Customization. Klient wybiera nie tylko kolor auta. Może dopasować także barwę obić foteli, elementy wyposażenia technicznego itp.
Takie przykłady można by dalej mnożyć. Strategia Mass Customization jest aktywna na dużych rynkach. Tam klienci mają różne oczekiwania dotyczące tego samego produktu lub usługi.