Przejdź do treści

Lean w działalności operacyjnej – opłacalny sposób doskonalenia firmy

  • przez

Na proces realizacji zlecenia klienta przez Twoją firmę oprócz wytwarzania ogromny wpływ mają wszystkie działania operacyjne, takie jak: sprzedaż, zakupy czy logistyka.

Doskonalenie tych czynności to głównie projekty i zakupy coraz nowocześniejszych rozwiązań technicznych – z doświadczenia wiesz, że to najlepsza forma przyśpieszenia realizowanych procesów. Najlepsza, ale też najdroższa. Tymczasem Lean ma zastosowanie w obszarach pozaprodukcyjnych i proponuje skuteczne techniki doskonalenia procesów w firmie.

Koncepcja Lean znajduje ogromne zastosowanie w firmach produkcyjnych. Co najmniej od 5 lat wykorzystują one różne jej narzędzia w celu zwiększenia efektywności i ciągłego doskonalenia produkcji. Tymczasem sama produkcja to nie wszystko – standaryzacja działań może być wykorzystywana nie tylko w działach produkcyjnych.

Lean na produkcji zapewnia powtarzalność realizowanych operacji i powtarzalność C/T, co ma bezpośredni wpływ na planowanie produkcji. Wpływa na stabilność procesu, utrzymuje jakość produkowanych wyrobów i zapewnia trwały efekt końcowy. Standaryzacja skraca też czas przygotowania pracownika/operatora do pracy na stanowisku. W przypadku firm/działań usługowych uzyskasz dokładnie te same efekty, pomimo tego że nie produkujesz fizycznie wyrobów, tylko świadczysz usługi. Poprzez standaryzację zapewniasz ich powtarzalność, reagujesz szybciej, co wpływa na czas i jakość obsługi klienta. Dzięki niej Twoja firma może być sprawniej zorganizowana. Pracownicy tracą dużo mniej czasu na chaotyczne zadania, co oznacza, że nie marnotrawią czasu na zbędne czynności. Skrócenie czasu przyspiesza efektywność Twoich działań, przez co obniżane są koszty działalności, a to ma przełożenie na większe zyski.

Lean w procesach operacyjnych

Lean w działalności operacyjnej koncentruje się na realizowanych procesach, zmierza do ich:
Stabilizacji, czyli przewidywalnego wyniku pracy, kompletnie zrealizowanej usługi zgodnej z oczekiwaniami klienta. To najistotniejsza cecha koncepcji Lean. Stabilizacja to przede wszystkim redukcja odchyleń i kosztów związanych z efektywną realizacją procesów.
Standaryzacji, a więc uporządkowania, znanego schematu działania stosowanego przez wszystkich zapewniająca również taki sam efekt końcowy.
Uproszczenia, czyli do realizacji procesu w jak najprostszy sposób oraz najbardziej efektywny z punktu widzenia klienta.

Lean w działalności operacyjnej oznacza:

  • Wszystkie procesy są pod kontrolą,
  • Wszystkie procesy są zestandaryzowane,
  • Wszystkie procesy są stale doskonalone i upraszczane,
  • Wszystkie procesy są wizualizowane,
  • Wszędzie wykorzystywane są rozwiązania 5S.

Dlaczego warto wykorzystać koncepcję Lean w działalności operacyjnej?

W każdym przedsiębiorstwie, a więc także w firmie produkcyjnej:

  • ponad 60% kosztów pracy jest w administracji/usługach,
  • ponad 50% czasu realizacji zlecenia jest w administracji/usługach: przyjęcie zlecenia, projektowanie, planowanie, harmonogramowanie, zaopatrzenie,
  • przepływy finansowe są zarządzane przez administrację: przychody, koszty, zarządzanie finansami.

To, jaki efekt uda Ci się uzyskać, jest uzależnione od organizacji procesów w administracji/usługach Twojej firmy.

Lean na produkcji a w Lean w działalności operacyjnej

Za koncepcją Lean wciąż przemawiają sukcesy w fabrykach produkcyjnych, głównie motoryzacyjnych. Jak ma się ta masowa, powtarzalna produkcja do procesów realizowanych w usługach? W procesach usługowych Twojej firmy zmienność jest zdecydowanie większa i do tego mało przewidywalna. Wynik końcowy praktycznie za każdym razem jest inny, a ostateczny klient bardziej wymagający. Czy więc rzeczywiście firmy usługowej nie można przyrównać do fabryki produkcyjnej?

W firmach usługowych nie produkujesz, ale świadczysz usługi (przetwarzasz dane na wejściu w dane na wyjściu) – czy aż tak bardzo odmienne od przetwarzania materiałów na wejściu w produkt gotowy na wyjściu?

  • Dostarczasz produkt/usługę do klienta.
  • Realizujesz procesy (Value Stream – procesy usługowe są strumieniami wartości).

A zatem eliminacja strat z realizowanego procesu usługowego w przypadku analogicznym do procesu produkcyjnego zapewni:

  • skrócenie czasu realizacji zlecenia dla klienta procesu,
  • redukcję kosztów,
  • zwiększenie wydajności i przepustowości procesu.

Wszystkie te działania wpłyną na zwiększenie zysku, a taki jest cel każdego przedsiębiorstwa zarówno produkcyjnego, jak i usługowego. Office/usługi to tak naprawdę również fabryka, z tą różnicą, że jej celem jest przetwarzanie danych na określone informacje.