Niezadowolony pracownik nigdy nie będzie pracował na 100%. Dlatego warto, żebyś miał aktualny obraz sytuacji w swojej firmie i trzymał rękę na pulsie. Jak? Przeprowadzaj badania satysfakcji pracowników!
Takie ogólnozakładowe badanie zadowolenia załogi może przynieść Twojemu przedsiębiorstwu wiele dobrego i zaowocować wymiernymi korzyściami w przyszłości, pod warunkiem że ze zgromadzonych w trakcie badania danych wyciągniesz odpowiednie wnioski, które z kolei pociągną za sobą stosowne działania. Zobacz, jak przeprowadzić skuteczne badanie zadowolenia pracowników produkcji!
Potencjalne korzyści wynikające z regularnego przeprowadzania badań satysfakcji pracowników to, m.in.:
- identyfikacja słabych i mocnych stron firmy z punktu widzenia jej pracowników,
- skuteczne rozpoznanie obszarów problematycznych w funkcjonowaniu firmy,
- racjonalizacja podejmowanych w firmie działań o charakterze organizacyjnym bądź personalnym,
- zrozumienie czynników warunkujących satysfakcję pracowników,
- efektywne planowanie rozwoju karier pracowniczych,
- kształtowanie akceptowanej i wspieranej przez pracowników proefektywnościowej kultury organizacyjnej,
- utrzymanie emocjonalnej więzi z pracownikami (analiza informacji zwrotnej).
Częstotliwość diagnozy
Badanie postaw pracowniczych powinieneś przeprowadzać regularnie. To, jak często należy badać „kondycję mentalną” przedsiębiorstwa uzależnione jest od:
- specyfiki firmy (stopnia rotacji personelu, tempa wprowadzania zmian organizacyjnych, tempa ewoluowania kultury organizacyjnej itp.),
- wielkości firmy (im więcej działów i im większa firma, tym częściej badanie powinno być przeprowadzane).
Aby mieć aktualny obraz sytuacji w firmie przyjmuje się, że badania zadowolenia pracowników powinny być przeprowadzane w rocznych odstępach czasu.
Jeśli tempo zachodzących w firmie zmian jest stosunkowo duże, a firma dodatkowo charakteryzuje się bardzo rozbudowaną strukturą organizacyjną, to zalecana częstotliwość powtarzania badania wynosi średnio raz na pół roku.
8 warunków przeprowadzenia badania:
- Warunek 1. Przekonanie kierownictwa do celowości badania.
- Warunek 2. Przemyślany sposób wykorzystania materiału badawczego.
- Warunek 3. Współpraca koordynatora projektu z działem personalnym i/lub public relations.
- Celem tego jest określenie obszarów problemowych oraz ustalenie priorytetów i celów badania. Identyfikację problemów ułatwić też mogą rozmowy z pracownikami różnych szczebli.
- Warunek 4. Dobra organizacja pracy i odpowiedni przydział zadań.
- Warunek 5. Kompetentny koordynator projektu.
- Wyznacz do tego zadania osobę dobrze zorganizowaną, skrupulatną oraz cieszącą się zaufaniem i szacunkiem pracowników. Dzięki tym cechom będzie jej łatwiej zrealizować w terminie zadania oraz przekonać pozostałych pracowników o celowości i wartości przeprowadzanego badania.
- Warunek 6. Odpowiednio dobrani ankieterzy.
- Warunek 7. Poinformowanie pracowników o celu i znaczeniu badań.
- Warunek 8. Zapewnienie pełnej anonimowości wypowiedzi. W ten sposób uzyskasz rzetelne i szczere odpowiedzi i zapewnisz komfort pracownikom. Jeśli myślisz o wprowadzeniu do kwestionariusza metryczki, zastanów się, jakie pola powinna zawierać. Metryczka (podobnie jak sposób przeprowadzenia badania) nie może pozwalać na identyfikację pracownika, a więc niedopuszczalna jest w przypadku badania kilkuosobowych działów.
Systematycznie przeprowadzane badania pozwalają śledzić na przestrzeni lat dynamikę i kierunki zmian w firmie. Mogą przyczynić się także do podniesienia poziomu zaangażowania pracowników i poprawy wydajności pracy.