Przejdź do treści

Przewagi marek własnych nad markami rozpoznawalnych producentów

  • przez

Sieci handlowe mogą skutecznie budować asortyment, wyposażając go zarówno w produkty rozpoznawalnych marek, jak również w marki własne. W zależności od branży i kategorii poszczególne produkty lepiej sprzedają się w jednym lub drugim modelu. Dowiedz się, w przypadku których kategorii produktów opłaca się postawić na marki własne i jakie szanse dla firm handlowych niesie ze sobą wprowadzenie do portfolio produktów private label.

W czym przeważają marki własne nad markami rozpoznawalnymi?

Zasadniczą przewagą marek własnych na markami rozpoznawalnych producentów jest ich niższa cena. Dzisiaj konsumenci doskonale zdają sobie sprawę z tego, że wcale nie wynika ona z niższej jakości, bowiem przez wiele lat przekonali się oni o tym, że marki własne nie ustępują jakością rozpoznawalnym produktom.

Niższa cena jest efektem znacznie mniejszych kosztów produkcji, którą zleca się wyspecjalizowanemu w danej dziedzinie przedsiębiorstwu produkcyjnemu, takiemu jak np. firma https://ondo.eu/, z którą możesz stworzyć marki własne produktów chemii technicznej, motoryzacyjnej czy kosmetyków samochodowych. W ten sposób unikasz kosztownego uruchamiania własnej linii produkcyjnej i zatrudniania specjalistów, m.in. od technologii czy jakości,  a także pracowników produkcji.

Znakomity stosunek ceny do jakości

Wykorzystanie know-how przedsiębiorstwa produkcyjna niesie dwie zasadnicze korzyści dla Twojej firmy w przypadku decyzji o stworzeniu marki własnej. Pierwsza to wspomniane niskie koszty produkcji, które przekładają się na niższą finalną cenę produktu. Druga to wysoka jakość, którą gwarantują wiedza i doświadczenie firmy produkcyjnej i jej specjalistów.

Niewielkie koszty dystrybucji i promocji

Dzięki niskiej cenie produktu łatwiej osiąga on wysoki pułap zbytu. Dodatkowo – dzięki wyłącznemu posiadaniu danego produktu w ofercie – nie musisz ponosić wysokich kosztów promocji i dystrybucji. Zupełnie inaczej kwestia ta przedstawia się w przypadku rozpoznawalnych produktów, które w swojej ofercie posiada w zasadzie cała konkurencja, w związku z czym konieczne są intensywne działania promocyjne i uruchomienie wielu kanałów dystrybucji w celu znalezienia zbytu.

Dodatkowe koszty posiadania w ofercie rozpoznawalnych produktów generują m.in. wymagania producentów i dystrybutorów, związane z ekspozycją w sklepie i prowadzeniem konkretnych działań promocyjnych (merchandising). Koszty te obniżają zyski ze sprzedaży.

W jakich kategoriach najlepiej postawić na marki własne?

Marki własne mają wyraźną przewagę w kategorii dóbr szybkozbywalnych. Jeśli zatem chcesz zoptymalizować koszty sprzedaży i płynące z niej zyski, stwórz markę własną produktów w następujących kategoriach:

  • artykuły spożywcze,
  • chemia motoryzacyjna i kosmetyki samochodowe,
  • chemia gospodarcza,
  • artykuły papiernicze,
  • środki higieniczne.

Wiesz już, w jakich kategoriach produktów model sprzedaży bazujący na marce własnej jest bardziej opłacalny. Wykorzystaj tę wiedzę i zoptymalizuj wyniki sprzedaży w swoim sklepie lub sieci handlowej.