Przejdź do treści

Jak przeprowadzić planowanie programów lojalnościowych?

  • przez

Stworzenie skutecznego programu lojalnościowego wcale nie jest prostym zadaniem. W czasach powszechności tego typu programów oczekiwania klientów są wysokie. Nie jest łatwo wyróżnić się na tle konkurencji i rzeczywiście zostać docenionym. Niezbędne jest właściwe planowanie programów lojalnościowych. Na czym powinno ono polegać? Jak je przeprowadzić w sposób prawidłowy? Wyjaśniamy!

Stworzenie skutecznego programu lojalnościowego wcale nie jest prostym zadaniem. W czasach powszechności tego typu programów oczekiwania klientów są wysokie. Nie jest łatwo wyróżnić się na tle konkurencji i rzeczywiście zostać docenionym. Niezbędne jest właściwe planowanie programów lojalnościowych. Na czym powinno ono polegać? Jak je przeprowadzić w sposób prawidłowy? Wyjaśniamy!

Od czego zacząć planowanie programów lojalnościowych?

Podstawową kwestią jest określenie celu, dla którego dany program jest tworzony. Wbrew pozorom kwestia celów programu lojalnościowego wcale nie jest oczywista. Teoretycznie powstaje on po prostu po to, aby zwiększyć sprzedaż. W rzeczywistości jednak cel bezpośredni zwykle jest inny. Sam program wymaga inwestycji ze strony danej firmy i nie przynosi jej korzyści finansowych. Sprzedaż rośnie tylko wtedy, kiedy program w jakiś sposób zachęca do robienia większych zakupów. Przykładowo, uczestnikom programu mogą przysługiwać rabaty w przypadku wydania większej ilości pieniędzy. Jednak w programie lojalnościowym może chodzić również o takie kwestie, jak:

  • pozyskiwanie lojalności klientów,
  • budowa renomy marki,
  • pozyskiwanie nowych klientów.

Pozyskiwanie lojalności klientów to najczęstszy cel bezpośredni tworzenia programu. Chodzi  w nim o to, aby utrzymać przy sobie klientów poprzez możliwość zbierania punktów do wymiany na nagrody czy inne korzyści związane z regularnym dokonywaniem zakupów lub korzystaniem z usług. Klienci są lojalni ze względu na realne, namacalne korzyści, jak również ze względu na docenienie firmy, która coś im daje. Ostatecznie zdobycie lojalności klientów przekłada się na zyski.

Ponadto, planowanie programów lojalnościowych może być również podporządkowane budowaniu renomy marki. Firmy oferujące dobrze zaplanowane, bardzo korzystne programy są postrzegane jako profesjonalne. Szczególną uwagę powinien zwrócić również ostatni z wymienionych punktów. Wydawać by się mogło, że program lojalnościowy nie może pomóc w zdobywaniu nowych klientów, w końcu przeznaczony jest dla tych, którzy już korzystają z oferty danej firmy. Jednak jeśli program jest atrakcyjny i zostanie dobrze zareklamowany, może doprowadzić do pozyskania nowych klientów, którzy będą chcieli skorzystać z atrakcyjnej oferty.

Do kogo kierowany jest program i ile można na niego wydać?

Kolejną kwestią jest określenie, do kogo kierowany jest dany program lojalnościowy. Zasadniczo chodzi o grupę docelową danej firmy. Na tej podstawie powinny być podejmowane decyzje odnośnie kształtu programu lojalnościowego. Mowa o jego formie, jak i przewidzianych nagrodach. W zależności do grupy docelowej, jej średniej wieku, płci czy potrzeb, inne rodzaje programów będą bardziej doceniane.

Oczywiście kwestią kluczową podczas planowania programów lojalnościowych jest także określenie budżetu. Nie warto oszczędzać na programach tego typu, gdyż korzyści jakie one dają są bardzo duże. Jednak należy zachować rozsądek, aby nie wydać zbyt dużej kwoty, która mogłaby znacząco zachwiać płynnością finansową firmy.