Przejdź do treści

Dlaczego dostęp do zdalnego eksperta jest ważny w dobie koronawirusa?

  • przez

Chyba nikt nie spodziewał się, że w XXI wieku świat może z dnia na dzień stanąć w miejscu z powodu wirusa. Tak się jednak niestety stało, a przyczyną był wirus SARS-Cov-2, który diametralnie zmienił życie każdego człowieka. Aby jak najbardziej chronić ludzi przed pandemią, rządy w wielu krajach wprowadziły obostrzenia, które znacząco wpłynęły na nasze codzienne funkcjonowanie, nie tylko w sferze prywatnej, ale też zawodowej. Sytuacja jest tak dynamiczna, że zakazy i nakazy co chwila ulegają zmianom, ale sam fakt, że chociaż przez kilka dni nie można funkcjonować według znanych schematów, znacząco utrudnia życie zarówno pracownikom, jak i firmom. Przykładowo rząd wprowadził takie obostrzenia jak:

  • zamknięcie przedszkoli, szkół, oraz uczelni wyższych
  • zamknięcie punktów usługowych
  • zakaz zgromadzeń
  • noszenie maseczek poza domem
  • ograniczenia związane między innymi z ilością osób, które mogą jednocześnie przebywać pomieszczeniach zamkniętych
  • zamknięcie placów zabaw
  • zamknięcie granic
  • obowiązkowa kwarantanna, dla osoby chorej lub z podejrzeniem zarażenia, oraz osób z nimi przebywającymi

Skutkiem między innymi tych, ale też wielu innych nakazów wiele firm musiało ograniczyć a niekiedy całkowicie zamrozić swoją działalność. Bowiem wielu pracowników, z dnia na dzień zostało w domu lub nie mogło wydostać się poza granice swojego państwa. Ratunkiem oraz nieocenioną pomocą w tej sytuacji dla wielu z firm mógł okazać się zdalny ekspert, który na odległość mógł naprawić maszynę, lub udzielić cennych rad i wskazówek.

Kim jest zdalny ekspert?

Zdalny ekspert to osoba, która pomaga rozwiązywać zaistniałe problemy techniczne, lub obsługę danego sprzętu na odległość, na przykład z innego biura, bądź domu. To przy pomocy zdalnego eksperta nowi lub mniej doświadczeni pracownicy danej firmy mogą zdobywać nie tylko podstawową wiedzę, ale też ją poszerzać. Zdalny ekspert jest w stanie w krótkim czasie naprawić uszkodzony komputer czy maszynę, jest też w stanie udzielić wskazówek dotyczących prawidłowego ustawienia sprzętu, a to wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym, bez konieczności jego fizycznej obecności na miejscu awarii. Co w przypadku epidemii koronawirusa jest niezwykle ważne. Dzięki takiemu rozwiązaniu firma zyskuje nie tylko czas czy pieniądze, ale też pewność, że nie grożą jej zastoje spowodowane tym, że technik nie może fizycznie pojawić się na miejscu awarii.

Na zdalnego eksperta składa się kilka innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wymienić należy między innymi:

  • Jira Service Desk – jest to narzędzie, za pomocą którego można śledzić zgłoszenia pomocy technicznej, które są dostarczane przez firmę Atlassian, i to za jego pomocą można w łatwy i szybki sposób nie tylko odbierać czy śledzić zgłoszenia, ale też nimi zarządzać i je rozwiązywać. Dotyczy to zarówno zgłoszeń, które płyną od klientów, jak i od zespołu. Bardzo ciekawą opcją jest rozszerzenie systemu, za pomocą dodatkowych aplikacji, albo wręcz przeciwnie można go ograniczyć tylko do tych używanych rozwiązań. Program Jira Service Desk można zintegrować z innym produktem oferowanym przez Atlassian – Confluence, dzięki czemu pojawia się możliwość stworzenia bazy wiedzy, dokumentacji czy instrukcji, co oznacza, że w przyszłości klienci będą mogli samodzielnie znaleźć odpowiedź, na nurtujące ich pytania. Co w konsekwencji będzie oznaczać mniej zgłoszeń a więcej czasu na rozwiązywanie trudniejszych problemów
  • Vuforia Studio – jest to narzędzie, które przekształca istniejące dane CAD i IoT, w szczegółowe wrażenia Augmented Reality, których zadaniem jest dostarczanie krytycznych informacji takich jak, gdzie, oraz kiedy są potrzebni pracownicy znajdujący się na pierwszej linii. Technologia ta zwiększa wydajność i satysfakcję pracowników, maleją koszty związane z błędami, odpadami, i co najważniejsze z wydatkami. Vuforia Studio wykorzystuje najnowsze technologie, które oferuje Augmented Reality, dzięki czemu jest możliwe stworzenie własnych projektów dostosowanych do indywidualnych potrzeb każdej firmy
  • HPE MyRoom – to narzędzie umożliwia bezpośrednią współpracę zarówno z klientami, jak i z innymi specjalistami. Wystarczy zaprosić ich do swojego własnego wirtualnego pokoju, dzięki czemu niezależnie od tego, czy będą to współpracownicy, czy klienci to będą oni się mogli z Tobą spotkać, używając jednego narzędzia, które łączy przekaz audio i wideo. HPE MyRoom, jest idealnym przykładem na to, jak można skutecznie oraz rozsądnie zredukować koszty związane z podróżami, nie tracąc przy tym na jakości spotkań
  • RealWear HMT-1 – jest to pierwszy bezdotykowy komputer, który nosi się na głowie, co oznacza wygodę, ponieważ ręce pozostają wolne i można bez trudu obsługiwać lub naprawić maszynę, a wszystkie niezbędne informacje są pokazywane w czasie rzeczywistym przed oczami. RealWear HMT-1 idealnie sprawdzi się w takich branżach jak energetyka, usługi komunalne, motoryzacyjne czy produkcyjne. Dostępne są tutaj takie rozwiązania jak przemysłowa wizualizacja IoT, zdalny mentor, nawigacja po dokumentach, czy cyfrowe rozwiązania workflow.

Zalety wynikające z posiadania zdalnego eksperta

Korzystanie z usług, jakie oferuje zdalny ekspert, daje bardzo dużo korzyści, są to między innymi:

  • eliminacja kosztów, które są związane z dojazdem eksperta na miejsce, lub opłacaniem etatu, w przypadku gdy firma zatrudnia eksperta na stałe
  • redukcja błędów, sięgająca czasem nawet 30%
  • znaczący wzrost satysfakcji oraz zadowolenia klienta ze świadczonych usług
  • znaczący wzrost wydajności pracy, może on zwiększyć się nawet o 40%
  • dostęp do najlepszych ekspertów, którzy posiadają całkowitą wiedzę na temat naprawianego sprzętu, bez konieczności „ściągania” go na miejsce awarii. O ile fakt, że ekspert znajduje się w innym mieście, jest do przeskoczenia, o tyle fakt, że może on się znajdować na drugim końcu świata już jest zdecydowanie większym problem
  • szybkie, czasem natychmiastowe reagowanie na problemy czy usterki
  • redukcja strat, które wynikają z tymczasowego wyłączenia maszyny z obiegu, pracownicy mają mniejsze zaległości, a firma nie ma opóźnień
  • efektywniejsze gospodarowanie zasobami pracowniczymi, firma płaci za wykonaną pracę, nie za czas na nią poświęcony lub gotowość do jej wykonania.

Dodatkowo rozszerzenie funkcji zdalnego eksperta o technologię Augmented Reality, daje dodatkowe korzyści, wymienić tutaj można:

  • możliwość stworzenia kompendium wiedzy w postaci dokumentacji, instrukcji, dzięki czemu przynajmniej na część problemów w przyszłości pracownicy, a nawet klienci będą w stanie sami zareagować
  • możliwość odejścia od biurka, jest to niezwykle istotne zwłaszcza na produkcji, gdzie pokazanie błędu czy usterki jest konieczne, aby można było ją wyeliminować
  • możliwość łączenia się ze współpracownikami i klientami w wirtualnym pokoju, używając do tego celu odpowiedniego narzędzia, nie tracąc przy tym komfortu, jakie daje tradycyjne spotkanie
  • zmniejszenie nie tylko kosztów związanych z wydatkami, ale też błędów czy odpadów
  • możliwość stworzenia narzędzia idealnego, które będzie dostosowane do indywidualnych potrzeb każdej firmy.

Czemu zdany ekspert jest tak ważny w dobie koronawirusa?

Rozszerzona Rzeczywistość (czyli Augmented Reality – AR) jest systemem, który łączy świat rzeczywisty z tym wygenerowanym komputerowo, dzięki czemu zdalny ekspert może udzielać rad, czy naprawiać sprzęt dokładnie w taki sposób jakby był fizycznie na miejscu. Jak już wspomnieliśmy w dobie koronawirusa przemieszczanie się oraz przebywanie w różnych miejscach było znacząco ograniczone, czasem wręcz niemożliwe. Dlatego też zdalny ekspert w takiej sytuacji nie tylko jest dobrym wyborem, jest on wręcz konieczny do właściwego oraz ciągłego funkcjonowania firmy, która dzięki takiemu rozwiązaniu, może przetrwać tak trudny czas.