Przejdź do treści

Nowy spedytor

  • przez

Jak postąpić, gdy dotychczasowy przewoźnik nie spełnia Twoich oczekiwań? Możesz negocjować dotychczasowe warunki współpracy, licząc na poprawę usług albo… po prostu zmienić partnera logistycznego. Rynek jest bogaty w firmy przewozowo-spedycyjne. Wiele przedsiębiorstw z branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) umocniło swoją pozycję na rynku i poszerzyło wachlarz oferowanych usług. Jednak jak wśród nich znaleźć zaufanego i kompetentnego partnera? Co sprawdzić, aby nowy spedytor nie okazał się równie nierzetelny, jak ten, z którego usług właśnie zrezygnowałeś?

Jak znaleźć właściwego partnera, który zajmie się obsługą logistyczną Twojego towaru? Przede wszystkim musisz dobrze przemyśleć, czego oczekujesz od operatora logistycznego, oraz przeprowadzić dokładne rozpoznanie rynku.

Zanim podejmiesz decyzję o wyborze partnera logistycznego, w pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie: czy usługi oferowane przez dostawcę rozwiązań logistycznych są zgodne z potrzebami Twojej firmy? Jeśli stwierdzisz, że oferta operatora jest zgodna z Twoimi oczekiwaniami, to w kolejnym kroku musisz uzyskać informację na temat faktycznej, a nie tylko deklarowanej, jakości usług.

Jak sprawdzić jakość usług operatora logistycznego?

Krok 1. Zrób rozpoznanie rynku wśród Twoich kontrahentów, na zasadzie wywiadu środowiskowo-handlowego. Postaraj się zebrać informacje od klientów potencjalnego partnera logistycznego na temat tego, w jaki sposób układa się z nim współpraca. Dowiedz się, czy operator realizuje założone wskaźniki jakościowe.

Pamiętaj, by nie pominąć żadnego z podstawowych elementów obsługi logistycznej:

  • szybkości działania,
  • szybkości realizacji usługi,
  • szybkości dostaw,
  • terminowości,
  • braku uszkodzeń,
  • braku kradzieży,
  • bezpieczeństwa przesyłek.

Sprawdź cenę usługi, ze szczególnym uwzględnieniem właściwej relacji pomiędzy ceną a jakością, którą będziesz otrzymywał.

Krok 2. Sięgnij po referencje. Przydadzą Ci się szczególnie wtedy, gdy Twój potencjalny operator obsługuje firmy z podobnej lub tej samej branży.

Krok 3. Zdobądź jak najwięcej informacji bezpośrednio od samego potencjalnego partnera logistycznego. Typowe dane na temat usługi na pewno otrzymasz bez problemu. Ale warto również poznać kompetencje i doświadczenie kadry zarządzającej (to popularne oczekiwania szczególnie w dużych przetargach). Dane od potencjalnego partnera możesz skonfrontować z oceną jego wiarygodności, dokonaną przez wywiadownie gospodarcze.

Nie zapomnij też zapytać operatora o ubezpieczenie! Weź pod uwagę nie tylko jego wysokość, ale również zakres objętego nim ryzyka i zawarte w umowie klauzule o wyłączeniu odpowiedzialności ubezpieczyciela w określonych sytuacjach.

Krok 4. Zweryfikuj przepływ informacji między Twoją firmą a partnerem logistycznym. Chodzi tu zarówno o dane na temat statusu przesyłki, które w obecnych czasach powinny być dostępne online, jak i o szybką reakcję na odchylenia w realizacji usługi, w tym przekazywanie odpowiedniego sygnału do uczestników łańcucha logistycznego.

Integracja informatyczna zapewni Ci skrócenie czasu obsługi i znaczne zmniejszenie liczby błędów, które w trakcie procesu mogą powstawać. Skuteczny przepływ informacji będzie dla Ciebie bardzo ważny w przypadku wystąpienia nieprawidłowości z winy lub bez winy partnera logistycznego.