RFID – sposób na skuteczną kontrolę przepływu towarów w Twojej firmie

rfid w logistyce

Wykorzystaj fale radiowe do kontroli przepływu towarów!

RFID, czyli Radio Frequency Identification to system kontroli przepływu towarów z wykorzystaniem fal radiowych. Technika ta pozwoli Ci na odczyt zapisanej na identyfikatorach informacji w sposób zdalny i bezkontaktowy.

Pierwotnie rozwiązanie to było wykorzystywane tylko w systemach umożliwiających rejestrację czasu pracy.

Ale obecnie jest coraz częściej stosowane przez:

  • sieci handlowe,
  • zakłady produkcyjne
  • i w logistycznym łańcuchu dostaw.

Dlaczego warto stosować radiową identyfikację towarów?

10 podstawowych korzyści:

Korzyść 1. Możesz jednocześnie odczytywać i zapisywać wiele etykiet.

Korzyść 2. Etykieta może być niewidoczna przy przeprowadzaniu zapisu i odczytu danych – dotychczas czytnik kodów kreskowych musiał podczas skanowania „widzieć” etykietę.

Korzyść 3. Opakowanie nie stanowi przeszkody przy zapisie i odczycie, a zatem możesz umieszczać etykiety RFID bezpośrednio na produktach wewnątrz kartonu czy innego pojemnika.

Korzyść 4. Zapis na etykiecie nie jest jednorazowy, możesz go aktualizować ponad 100 000 razy.

Korzyść 5. Etykiety RFID działają nawet w trudnych warunkach jak: zabrudzenia, wilgotność, wysokie i niskie temperatury, obecność środków chemicznych.

Korzyść 6. Transmisja danych pomiędzy etykietami a czytnikami przebiega bardzo szybko.

Korzyść 7. Dzięki możliwości szyfrowania danych zwiększasz nieporównywalnie ich bezpieczeństwo – każdy identyfikator ma nadawany numer seryjny, którego nie można zmienić.

Korzyść 8. Etykiety RFID nie wymagają zasilania (baterii).

Korzyść 9. Możesz wykorzystywać informacje z etykiet w różnych aplikacjach np. kontroli dostępu, rejestracji czasu pracy, systemach biletowych (obiekty sportowe, parkingi), przy produkcji czy też do identyfikacji zwierząt.

Korzyść 10. Minimalizujesz błędy i nakłady pracy przy intensywnym zbieraniu danych.

Pamiętaj, że podstawowa korzyść z zastosowania systemu kontroli przepływu towarów z wykorzystaniem fal radiowych to oszczędność czasu Twojego i Twoich klientów.

Najlepiej ilustruje to poniższy przykład.

Przykład

Każdy klient super- czy hipermarketu jest zdenerwowany, gdy musi oczekiwać w kolejce do kasy. Jest to tak zwane wąskie gardło każdego dużego sklepu, szczególnie w okresie sobotnio-niedzielnych oraz przedświątecznych zakupów. To tu klienci oczekują na obsługę i …często tracą nerwy. W ten sposób ostanie wrażenie wyniesione ze sklepu jest nieprzyjemne. A to najprostsza droga do utraty klientów.

Po zastosowaniu etykiet RFID na produktach czas oczekiwania skraca się radykalnie. Klienci tylko przekraczają bramkę, która jest jednocześnie anteną-odbiornikiem, a zdalne urządzenie odczytuje rodzaj, liczbę i ceny nabytych towarów. Szybciej i przyjemniej.

Czego potrzebujesz do zastosowania RFID?

Podstawowymi elementami rozwiązania Radio Frequency Identification są:.

  • Tagi

Są to etykiety wykonane z samoprzylepnego cienkiego papieru lub tworzywa sztucznego. Na ich powierzchni naniesiona jest ścieżka anteny nadawczo-odbiorczej i cieniutki układ elektroniczny.

  • Anteny

Emitują sygnały radiowe w celu odczytania i zapisania danych na tagach. Jeśli w przypadku Twojej firmy ciągła emisja fal nie jest konieczna, pole może być włączane przez czujnik. Emituje on fale radiowe o zasięgu od kilku centymetrów do 30 metrów i więcej w zależności od mocy wyjściowej i użytej częstotliwości fal radiowych.

Gdzie warto stosować RFID?

Radio Frequency Identification sprawdza się:

  • w handlu detalicznym,
  • na linii produkcyjnej – podczas śledzenia opakowań, surowców, towarów, itp.,
  • podczas kontroli produktów, zarówno w trakcie produkcji, jak i podczas napraw serwisowych,
  • w magazynie:
    • przy zarządzaniu surowcami w celu zapewnienia dostępności najbardziej poszukiwanych towarów oraz eliminacji braków, „zaginięć”,
    • podczas obsługi zleceń: przyjęcia i wydania towaru, przesunięcia wewnątrz magazynowego czy inwentaryzacji,
  • jako zabezpieczenie przed fałszowaniem oryginalnych produktów,
  • podczas śledzenie obiektów w łańcuchu dostaw – jednoznaczne oznaczanie przesyłek,
  • w identyfikacji pojazdów na parkingach i płatnych autostradach,
  • przy rejestrowaniu obecności pracowników bądź gości na terenie zakładu pracy (wejścia/wyjścia),
  • w kontroli czasu pracy,
  • jako system identyfikacji bagażu na lotniskach,
  • przy transakcjach bezgotówkowych,
  • w wejściach do klubów czy obiektów sportowych – tu etykiety RFID spełniają rolę kart wstępu.

W sytuacji, gdy:

  • stosowane przez Ciebie kody kreskowe nie wytrzymują nieprzyjaznych warunków otoczenia np. dużego zapylenia powietrza,
  • oznakowanie kodem kreskowym jest niewykonalne np. ze względu na śliskie powierzchnie towaru czy opakowania,
  • musisz uaktualniać dane dotyczące towaru i zapisywać nowe informacje,
  • chcesz podnosić efektywność funkcjonowania własnego systemu,

warto skorzystać z możliwości, jakie daje Ci RFID.

Related Post

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn