Lean Thinking – jak odchudzić produkcję

Lean Thinking

Dlaczego warto odchudzić produkcję? Zasada lean thinking sformułowana i wdrożona przez Toyotę to nowy sposób spojrzenia na działania przedsiębiorstwa, który pozwala bardzo szybko i precyzyjnie wykrywać zbędne czynności w procesie produkcyjnym. Obawiasz się, że ta metoda nie jest dla Ciebie, bo nie działasz w branży motoryzacyjnej? A zatem powinieneś wiedzieć, że to rozwiązanie wdrożyły i do dziś z powodzeniem stosują firmy o różnym profilu działalności m.in:

  • GlaxoSmithKline – lekarstwa, produkty stomatologiczne
  • Philips – elektronika użytkowa, sprzęt RTV AGD, oświetlenie, systemy medyczne,
  • Masterfoods – żywność: słodycze, karmy dla zwierząt, dania gotowe,
  • Klose – meble,
  • Tesco – hipermarkety, sprzedaż detaliczna,
  • TNT – przesyłki kurierskie.

Jakie wymierne efekty możesz uzyskać dzięki Lean Manufacturing?

Trudno tu o jednoznaczną odpowiedź. Wiele zależy od branży, w której działasz, typu produkcji, wielkości przedsiębiorstwa, jego kultury organizacyjnej i kwalifikacji personelu. Ale jednego możesz być pewien: szczupłe wytwarzanie jest skuteczne, bo przynosi konkretne zyski.
Nawet przy najbardziej oszczędnych kalkulacjach okazuje się, że w firmach, które przeszły na Lean Manufacturing:

  • produktywność wzrosła o co najmniej 30%,
  • często odnotowany został nawet 50% spadek zapotrzebowania na powierzchnię,
  • o 90% zmniejszyła się ilość zapasu produkcji w toku (Work In Progress – WIP),
  • wzrosła jakość produkowanych wyrobów co najmniej o 25%,
  • czas realizacji zamówienia zmalał z tygodni do dni,
  • skrócił się również czas opracowania nowego produktu z miesięcy do tygodni,
  • zwiększył się komfort i bezpieczeństwo pracy na produkcji.

Na czym polega lean thinking?

Stosując odchudzone myślenie, dążysz do wyeliminowania wszystkich zbędnych operacji z procesu. Większość szefów produkcji w tym momencie oburzy się: Zbędnych? – w moim dziale nie ma czegoś takiego, każdy tutaj zna swoją rolę i robi to co do niego należy, a i tak brakuje czasu na zdążenie ze wszystkim.

Jednak w tym przypadku nie chodzi o moralną i indywidualną ocenę czynności wykonywanych przez pracowników. W podejściu lean thinking musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: czy za to co w każdej minucie zmiany robią moi operatorzy, brygadziści, magazynierzy, klient będzie chciał zapłacić, czy dana czynność stanowi dla niego wartość dodaną?

Pierwszy krok na drodze do szczupłego wytwarzania to uświadomienie sobie, że istnieją czynności, które moi ludzie wykonują niepotrzebnie tzw. marnotrawstwo (jap. muda). A to oznacza, że jeśli uda Ci się je wyeliminować lub chociaż ograniczyć zyskasz więcej czasu na wytworzenie tego, za co Twój klient chce zapłacić.

A zatem jeśli odchudzisz swój dział lub jeszcze lepiej całą firmę, to będziesz produkował coraz więcej, wykorzystując coraz mniej:

  • czasu,
  • ludzkiego wysiłku,
  • skomplikowanych urządzeń,
  • miejsca.

Wielu przedsiębiorców chcąc zwiększyć zyski swojego przedsiębiorstwa sięga po teoretycznie najprostsze rozwiązanie – cięcie kosztów stałych, a więc zwolnienia. W efekcie ma obniżoną jakość produktów wykonywanych w nadgodzinach, opóźnione zlecenia, niezadowolonych klientów i nierzadko dużo gorszy wynik finansowy od oczekiwanego.

Lean jest dużo bardziej przyjazne dla Twoich pracowników, nie zakłada zwolnień i nadgodzin. Promuje zasadę redukowania marnotrawstwa a nie załogi wykorzystywanej do doskonalenia organizacji. W tym przypadku zysk wypracowujesz zmniejszając niezbędne nakłady pracy i skracając cykl wytworzenia wyrobu, bo dzięki temu masz dość dostępnych ludzi, maszyn i czasu by zrealizować dodatkowe zlecenia.

Related Post

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn