Hoshin Kanri, także hoshin jest systemem mającym na celu kompleksowe wzmacnianie ogólnych zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa poprzez założenie celów dla każdego poziomu organizacji i zaangażowanie pracowników każdego szczebla.
Ta metoda opracowywania i monitorowania celów wywodzi się z Japonii, gdzie zaczęła być stosowana powszechniej w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Obecnie uznawana jest za podstawę koncepcji doskonalenia i usprawniania Kaizen.
Ustalanie celów metodą Hoshin Kanri
Punktem wyjścia w metodzie Hoshin Kanri jest określnie polityki działania organizacji. Ustanowienie strategii działania kierownictwa polega na konsultacjach z kierownikami departamentów oraz z kierownictwem niższego szczebla. W związku z tym polityki konkretnych jednostek organizacyjnych są podstawą do opracowywania celów zatwierdzanych na wyższych szczeblach przez kierownictwo.
Wdrożenie metody Hoshin Kanri w przedsiębiorstwie polega na zaangażowaniu w prace wszystkich pracowników, w tym również niższego szczebla, którzy przygotowują listy zadań do wykonania, natomiast kierownicy na ich bazie budują cele i przygotowują polityki działania. W efekcie pracownicy nie otrzymują z góry wyznaczonych zadań i muszą być aktywnie zaangażowani w rozwój swojej firmy.
Zastosowanie metody Hoshin Kanri
Prezentowana metoda wykorzystywana jest głównie w celu lepszego planowania strategicznego oraz jako narzędzie w systemach zarządzania jakością i zarządzaniu złożonymi projektami. Dzięki niej firma jest w stanie wytwarzać produkty odpowiadające indywidulanym potrzebom klientów i stabilnie podwyższać swoje zyski. Również metoda Hoshin Kanri wykorzystywana jest w zarzadzaniu i integrowaniu łańcuchów dostaw.
Proces określania i monitorowania Hoshin Kanri
Działania wchodzące w skład metody:
- wskazanie wizji ogólnej strategii dla firmy
- określenie celów strategicznych do osiągnięcia w ciągu 3-5 lat
- określenie celów rocznych
- określenie celów na niższych szczeblach
- wdrażanie celów
- monitorowanie procesów realizacji celów
- roczna ocena realizacji założonych celów
Zagrożenia w procesie wdrożeniowym
Główną przeszkodą w stosowaniu metody jest brak zaangażowania pracowników niższych szczebli – jeżeli nie będą oni aktywnie tworzyli celów i polityki organizacji, opisana metoda nie zadziała. Również problemem może być obawa kierownictwa o ograniczenie władzy ze względu na dopuszczenie do głosu pracowników niższych szczebli.